They all are very 중요 for me! My가족, My메모리, My사랑, My심장, My감사 ... Here I want them 항상 when I need ... I do not have anything to be given ... But, only able to create a 추억 with them ... 너희들을 사랑한다 <3<3<3 !!!

Sunday 30 October 2011

Jangan berharap pada "SESUATU" yang tak mungkin akan jadi "MILIK" kita ...

Holla Shining ! Macam mana hari ini ... ??? Semoga hari ini berjalan dengan lancar ... Hari saya ... ??? Alhamdulilah, terima kasih, biasa aje ... Ermmm, hari ini saya nak kongsi kan sesuatu benda mengenai "harapan" ... Mama selalu berpesan, jangan berangan, jangan berharap ... Kalau kita tak dapat nak kecapi, kita akan sakit dan sangat2 terluka ... Adakah benda ini yang saya sedang rasakan atau pun sahabat saya sedang rasakan ... ??? Hanya ALLAH sahaja yang tahu ... Sejak akhir2 nie, ramai yang menegur saya suka senyum seorang2 ... Sebenarnya dah lama, cuma akhir2 nie makin menjadi2 ... Saya pun risau jugak ... Tapi, apa boleh buat, dengan hanya macam tu lah untuk saya mengisi masa lapang dan rasa boring saya ... Hahaha ! macam kelakar pulak kannn ... Tapi, alhmdulilah saya tak lah bosan sangat ... Ada aje kerja dan aktiviti yang saya nak buat ... Bila ramai orang dah menegur tentang perangai, dan tabiat buruk saya ini ... Saya sendiri mula risau dan takut ... Bukan apa, saya rasa saya dah pergi jauh ... Jauh terpesong dan tersasar dari apa yang sepautunya ... Saya ini, kalau orang tak kenal, saya seorang yang suka duduk diam, dan berfikir tentang benda yang saya suka dan minat ... Berfikir juga bagaimana saya hendak jadi kan, benda yang saya minta itu "satu realiti" ... Di sebabkan ini lah, mama selalu marah saya ... Mama cakap "berpijak lah pada bumi yang nyata" ... Sedar asal usul kita, bukan maksud nya kita ini kaya atau apa ... Tapi sedar, kita di jadikan dari apa ... Kalau sampai kita tak sedar, sama ibaratnya yang kita tak pernah rasa bersyukur dengan apa yang kita ada ... Benda ini lah yang saya takut kan sangat ... Tapi, bila benda ini terjadi, ia tak sama sekali menganggu kerja mahupun kehidupan seharian saya ... Saya pernah berharap sekali untuk memiliki sesuatu benda yang saya sedar sendiri tak mungkin benda ini saya akan dapat ... Akhirnya, memang saya tak dapat ... Saya sangat2 terluka, kehidupan saya pada waktu itu sangat2 kosong dan seperti tidak bermakna ... Alhmdulilah, saya sempat sedar, saya sempat untuk pulihkan keadaan ... Saya harap, benda ini saya tak akan rasa dan tak akan pernah sekali untuk merasakan nya lagi ... Sebab saya tahu kesan nya ... Saya tahu betapa sakit dan terluka nya hati ini ... Tapi, mungkin sekali lagi ALLAH ingin "menguji" saya ... Menguji tahap "kesabaran" saya ... Menguji tahap "keimanan" saya ... Menguji tahap "kecekalan" saya ... Menguji segala2 nya tentang saya ... Saya tahu, saya bukan seorang yang "kuat" ... Saya tahu, saya cepat "cair" ... Saya tahu, saya cepat "luluh" ... Saya tahu, saya cepat "perihatin" ... Saya tahu, saya cepat "lemah" ... Saya tahu, saya cepat "runtuh" ... Saya tahu, saya cepat "kesian" ... Saya tahu, saya cepat "menangis" ... Saya tahu, saya cepat "marah" ... Saya tahu, saya cepat "melenting" ... Saya tahu, saya cepat "melatah" ... Saya tahu, saya cepat "down" ... Saya tahu, saya cepat "jatuh hati" ... Di sebabkan saya "cepat" jatuh hati lah, perasaan ini datang lagi ... Perasaan ini menyelubungi lagi kehidupan saya, saya tak suka akan perasaan ini ... Tapi apakah sebabnya saya merasakan ini ... ??? Apakah sebabnya, semua ini terjadi dekat saya ... ??? Adakah saya seorang sahaja manusia yang merasakan ini ... ??? Saya takut, perasaan "cinta" yang sedang saya alami ini akan sekali lagi "menengelamkan" dan "menghitamkan" dunia dan kehidupan saya ... Saya tahu, benar kata mama, kita tidak patut untuk berharap ... Sewaktu kita tidak dapat mencapainya, kita akan terluka ... Saya cuba untuk tidak "berharap" ... Sebab saya tidak mahu lagi "terluka" ... Tetapi, perasaan kali ini sangat "berbeza" ... Semakin hari saya cuba untuk "mengelak", semakin dekat dan semakin hampir ... Sampai tahap yang saya rasakan "adakah apa yang saya harapkan ini bakal terjadi" ... Alhamdulilah, sekarang tengah sibuk dengan "mid term exam" ... Rasa kurang sikit, sebab saya berjaya "ketepikan" seketika perasaan ini ... Mama juga pernah berpesan, mungkin dia tengok akan keadaan saya ini yang suka berharap, dan berangan ini ... Dia berpesan juga, kalau hendak berharap tidak salah ... Kalau nak berangan juga tidak salah ... Jangan lah kita lupa diri, kadang2 kita perlu berharap juga, kita perlu berangan juga ... Agak2, kali ini saya akan terluka sekali lagi tak ... ??? Tak sanggup lah, untuk menghadapi semua ini ... Sampai bila ia, saya akan merasakan ini ... Jika benar kali ini apa yang saya harapkan menjadi kenyataan, saya akan buat satu "perjanjian" ... Perjanjian dengan mama, dengan keluarga, dengan sahabat dan orang2 yang saya sayang ... InsyaALLAH, jika benar lah apa yang saya harap kan ini telah tejadi dan menjadi milik saya ... Saya percaya dengan semua apa yang terjadi ini ada hikmah nya ... Saya juga berharap, apa yang saya harap kan ini akan menjadi kenyataan dan akan jadi "milik" saya ... Saya "berharap", saya dapat "memiliki" nya ... Saya akan "berusaha" ... Saya akan berusaha, sehingga saya tak terluka lagi ... Saya akan BERUSAHA !!! InsyaALLAH :))

**Esok, saya akan menduduki mid term exam ... Mid term semester ini sangat2 mencabar saya ... Sangat2 menguji saya ... Tapi, alhamdulilah dengan berkat doa mama, dengan nasihat mama, saya dapat melakukan nya ... Saya dapat baca nota dan buku dengan tenang walaupun dengan "perasaan" saya ini ... Saya berharap, saya dapat lakukan nya dengan baik, saya harap saya dapat "abaikan" seketika perasaan saya ini, insyaALLAH ! Doakan untuk saya, dan mungkin seminggu ini saya tak akan update ... Saya harap, masa ketiadaan saya, semua akan baik2 dan Shining juga yea ... Semoga, selepas ini, selepas saya habis mid term saya akan "memperolehi" satu semangat ... Semangat di mana saya boleh "menjadi" kan "sesuatu" yang saya "harap" kan menjadi "realiti" dan akan menjadi "milik" saya ... InsyaALLAH ! Doa kan terbaik buat saya ... Doakan agar saya dapat melakukan yang terbaik buat mid term saya, doakan saya ... Amin !

No comments:

Post a Comment